הרבנית ד"ר חנה קטן
בסוף פרשת בראשית מסופר שנח מצא חן בעיני ה'. אנו מוצאים את הביטוי הזה אצל אסתר, שמצאה חן בעיני כל רואיה. 'מציאת חן' הוא ביטוי מיוחד במינו. יש מפרשים שאסתר המלכה הדהדה את החן של המתבונן עליה. היא מצאה טוב בכל אחד, וזה קירב אנשים אליה והאיר אותה בחן מיוחד. כל אדם הרגיש לידה האחד המיוחד.
כל בעלי החן הם בעלי תפילה - חנה שממנה למדנו את סודה של התפילה, חוני המעגל וחלומותיו ותפילותיו, רבי חנינא בן דוסא שמתפלל על הגשמים ועוד. דמויות אלו מכילים את התכונה של הפניה הישירה והחיבור הפשוט לבורא עולם. בנוסף לכך, מציאת חן זה משהו שמגיע לאחר התבוננות. כאשר אנחנו מעמיקים מבט במשהו או במישהו אנו 'מוצאים' את מה שלא נראה קודם.
לראשונה בהיסטוריה, מודיעה לנו התורה שמישהו 'מצא חן' בעיני הקב"ה. לא מדובר במשהו גלוי ומובן מאליו, בצדיק שבולט בשטח בצדיקותו, אלא במישהו שריבונו של עולם מוצא בו חן רק לאחר התבוננות. החן הזה אינו כולל 'ברקים ורעמים' של צדיקות, אלא רוגע, שלווה, סיוע למי שצריך, הבאת השטח למצב אופטימלי מבחינת היחס בין האדם לבינו. ואכן נוח אינו צדיק של 'רעש וצלצולים', הוא מושך במשך מאה ועשרים שנה את התפקיד שלו בבניית התיבה ומחכה שהאנשים יחזרו בתשובה בסבלנות בלי לעשות מעצמו עניין. במשך כל חייו הוא משתדל להיות צדיק, לא צדיק הדור – אבל להיות בצד החיובי. וזה מה שמספרת לנו התורה שהקב"ה ראה אותו צדיק לפניו בדור הזה. נח זה אותיות חן.
בת השירות היקרה,
גם אנחנו יכולות ללמוד מנח איך למצוא חן ושכל טוב בעיני אלוקים וגם בעיני האדם. להיות בסדר, לעשות על פי יכולתנו בנחת, שנזכה לפחות להיות צדיקות בדורנו, לקחת את תכונת מציאת החן מאסתר המלכה, לדעת להתבונן על המציאות בעין טובה - להסתכל פנימה על האדם שמולנו במשקפיים ורודות. ללמוד מחנה שאחזה בקרנה של התפילה. להתפלל שכל פועלינו יהיה לטובה. אנחנו נעשה את המקסימום שביכולתנו. והשאר – נשאיר לריבונו של עולם.