אחת הנקודות המרכזיות שמאפיינות את ליל הסדר זו קריאת ההגדה.
הגדה נקראת כך על שם המצוה המרכזית של פסח - "והגדת לבנך" - לספר ביציאת מצרים ובשבחו של הקב"ה שהוציא אותנו מעבדות לחירות ומשעבוד לגאולה.
הגדה זה מלשון גיד - תפקידו של הגיד הוא לחבר ולקשור את השריר שהוא האיבר שאחראי על הכח והעוצמה של הגוף.
הגדה זה גם מלשון לאגוד - דרך סיפור יציאת מצרים מאב לבן ומאמא לבת, אנחנו אוגדים וקושרים את הדור הבא לכל הדורות הקודמים.
סיפור ההגדה זה כמו הגיד שקושר אותנו למקור הכח והעוצמה של עם ישראל. דרך ההגדה אנחנו מתוודעים לוודאות בנצח ישראל - אף על פי שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, הקב"ה מצילנו מידם.
ההגדה היא לא עוד סיפור היסטורי או "סיפור לפני השינה", בליל הסדר אנו מתאגדים חבורות חבורות ומשפחות משפחות. מבנה ההגדה יוצר אווירה חווייתית של סיפור יציאת מצרים כאילו אנחנו בעצמנו יצאנו ממצרים, דרך החוויה הזו נוכל לאגוד ולקשור את עצמנו ואת ילדינו לנצח ישראל, לעם ישראל ולהודות לקב"ה שעומד לנו בכל דור ודור להושיענו, גם בדורנו.
בת השירות היקרה,
דרך סיפור יציאת מצרים בליל הסדר אנחנו אוגדים את עצמנו ומתאגדים יחד כל עם ישראל סביב יציאת מצרים, שזה היום שבו נולדנו כעם ובו נולדה ההיסטוריה הלאומית שלנו.
ההיסטוריה שלנו היא לא רק כזו שמדברת ומתרפקת על העבר ומה שהיה, זו בעיקר היסטוריה שיש לה עתיד. בשירות הלאומי יש לך את הזכות לאגוד את עם ישראל, לחבר בין אדם לחברו ולהיות שותפה בהבטחת העתיד הזה, עד שבעזרת ה' נגיע להתגשמות התפילה שאנו אומרים בהגדה – "לשנה הבאה בירושלים הבנויה".