מה הן ההשלכות של רפורמת הגיור? - צפו בסרטון
מה הבעיה ברפורמת הגיור? מוזמנים לקרוא
גיור, שערי הכניסה וההצטרפות לעם ישראל, הוא זכות גדולה שיש בצדה אחריות והתחייבות. ההצטרפות לעם ישראל כוללת את ההזדהות המלאה עם ההיסטוריה של העם, המסורת והמורשת והמטרה שלשמה נוצר. לא פחות מכך ולשם כך, ההצטרפות לעם ישראל כוללת ומחייבת שינוי מהותי בחיי המתגייר, שינוי בדרך החיים על ידי קבלת המצוות, החוקים המדריכים כל בן ישראל ואת העם בכללותו כיצד לנהוג בחיי היום יום.
כיום, אדם הפותח בהליך גיור ממלכתי מתחיל בקורס בן כעשרה חודשים באחד ממכוני הגיור הפזורים ברחבי הארץ. הגרים מגיעים לאחד מבתי הדין המחוזיים לגיור. בתי הדין כפופים למעשה לרב הראשי לישראל, המשמש כראש בית הדין הגדול בירושלים.
רוב מסיימי הקורס יעברו בסופו של דבר את הגיור בהצלחה. גרי צדק רבים הבאים בשערי בית הדין מתארים חוויה נעימה ומכילה, המסתיימת במעמד מרגש מאוד של קבלת המצוות והשלמת הגיור.
השר כהנא, בדחיפה ובתמיכה של אביגדור ליברמן, מקדם רפורמה בתחום הגיור, שמטרתה המוצהרת הקלת הדרך לגיור כמענה ופתרון לגויים רבים החיים במדינת ישראל. הרפורמה מבקשת להקים מערך גיור מקביל למערך הממלכתי של הרבנות הראשית ולהעניק את סמכות הגיור – שערי הכניסה לעם היהודי, לרבני עיר, כך שיוכלו לגייר בעצמם כל אדם מכל יישוב בארץ, ללא הגבלה. בתי הדין יהיו עצמאים לחלוטין מבחינה הלכתית, ללא כפיפות לרבנות הראשית לישראל.
הניתוק מהרבנות הראשית, משמעותו הפרטה מוחלטת של תחום לאומי ממדרגה ראשונה. כשם שלא היינו מעלים על דעתנו הפרטה של בתי המשפט או המשטרה בישראל, כך לא ייתכן שלכל עיר בישראל תהיה מערכת גיור שונה ונפרדת.
משמעות ההפרטה וההפרדה היא חזרה אחורה לימים עברו, בהם כל קהילה ניהלה את ענייניה במנותק משאר הקהילות בגולה, במחי יחד נמחקות עשרות שנים של מאמץ לאחד את קהילות ישראל תחת קורת גג אחת של תורה מאחדת, רבנות מאוחדת, כחלק מהחזון הציוני של מדינה יהודית.
הסמכות הנרחבת שמעניקה הרפורמה לכל הרכב בית דין מקומי, תוביל לכך שהגיורים בישראל יתנהלו ללא כל אחידות, סוגי גיור שונים יחשבו יותר מקובלים בקהילות מסוימות ותהליכי גיור אחרים יהפכו להיות מקור למחלוקת ואף לקרע לאומי.
רבני הערים, אותם אלו שהרפורמה מבקשת לתת בידם סמכות מופרזת, מתנגדים לרפורמה וסבורים שהיא תביא נזק גדול למערך הגיור. למעשה, השר ואתו קבוצת רבנים מצומצמת, מנסים לכפות את עמדתם ההלכתית על הרוב המכריע של רבני ישראל לדורותיהם.
בואו נסיר את המסכה, מדוע השר כהנא ושותפיו רוצים להכניס רבנים נוספים לגיור? האם הם יותר נחמדים ומאירי פנים מהדיינים שנמצאים עכשיו?
ברור שמטרת הרפורמה היא לאפשר בכמה מבתי הדין הללו גיור בהליך אקספרס, גיור מהיר ללא קבלת מצוות, באופן שאינו מקובל על רוב הפוסקים ועל הרבנות – "גיור" שארגונים ליברליים ורפורמיים מעוניינים לקדם. בית הדין יהפוך למעין "דוכן גיור", אליו ינהרו כל החפצים בגיור טכני פרוצדוראלי, ללא קורס הכנה, ללא קבלת מצוות, ללא התחייבות וללא כל משמעות אמיתית. גיור כזה מנוגד לחלוטין לעצם המהות של רעיון הגיור.
הצורך בקבלת המצוות הוא למעשה לב לבו של הליך הגיור ולא ניתן לוותר עליו. הדבר דומה לאדם שמבקש להתגייס לצה"ל אך מודיע מראש כי אין בכוונתו לנהוג כחייל אלא על פי רצונו החופשי. גיור כזה מנוגד לחלוטין לעצם המהות של רעיון הגיור. לא מדובר בהליך פורמלי, אלא בתהליך אישי עמוק ומשמעותי.
חשוב לדעת כי כבר כיום הליך הגיור כולל את הדרישות המינימליות האפשריות. המטרה של הרפורמה היא הורדת סף הדרישות מהמתגיירים אל מתחת למינימום האפשרי, וזילות של התהליך כולו.
נוסף על כך, יש כאן הונאה גדולה של אנשים שיעברו את גיורי כהנא ויחשבו בטעות שהם יהודים, ולמעשה יישארו גויים כמו שהיו לפני כן.
כאן בדיוק הנקודה: כשגיור הוא לצורך קבלת אזרחות והטבות נוספות שמדינת ישראל מעניקה למי שרשום כיהודי, זהו לא גיור אמיתי. במסגרת הרפורמה, שר הפנים (ולא הרבנות הראשית!) יוכל לקבוע נהלים לגיור מי שאינם תושבי ישראל.
התוצאה: נהירה המונית של מבקשי עבודה שירצו לקבל הטבות שונות ממשאבי המדינה, טיפולים רפואיים, דרכון ישראלי וחבילת קליטה נדיבה.
אותם מהגרים בעלי אורח חיים המנוגד לערכי היהדות ישנו את המרקם החברתי ואת החיים הציבוריים במדינת ישראל. בסופו של דבר, מהלך כזה יפגע אנושות בזהות היהודית והלאומית של המדינה. מדינת ישראל איננה רק מקלט בטוח עבור יהודי העולם, ואפילו לא מקלט רוחני עבור הדת היהודית. מדינת ישראל היא היא המדינה היהודית. התנאים הבסיסיים ביותר לקיומה מותנים ברוב יהודי מוצק וברור, רוב אזרחי יהודי, רוב של אנשים המזוהים עם רעיון המדינה, המורשת, ההיסטוריה והמסורת היהודית.
ומעבר לסכנה האזרחית, יש גם סכנה גדולה הרבה יותר: התבוללות.
למרות הטענה שמטרת הרפורמה תמנע התבוללות למרבה הצער, הרפורמה תביא לתוצאה הפוכה: נכון, אבל למרבה הצער, הרפורמה תביא לתוצאה הפוכה: ברגע שכל אחד יוכל להתגייר בגיור אינסטנט, גיור אקספרס המנוגד להלכה – לא נוכל באמת לדעת מי יהודי אמיתי, גר צדק, ומי התגייר בגיור של נייר.
ברגע שהרפורמה תעבור נאלץ להתחיל לנהל ספרי יוחסין, כדי לוודא שהגיור התקיים כהלכה. בפועל, יהיו אלפי פסולי חיתון, והעם היהודי יקרע לשבטים – שבטים. במילים אחרות: רפורמת הגיור תיצור אנרכיה מוחלטת ושבירת הבסיס שעליו נשען העם היהודי, זה שהחזיק אותנו יחד, במשך אלפי שנים.
הממשלה הנוכחית נשענת על המפלגות הערביות, והצהירה בתחילת דרכה כי לא תפגע בסטטוס קוו העדין ותתרחק מסוגיות הליבה החשובות. למרבה הצער, הממשלה לא עמדה בהבטחתה. השר כהנא, יחד עם קבוצת רבנים מצומצמת, מנסים לכפות את עמדתם ההלכתית על הרוב המכריע של רבני ישראל לדורותיהם.
האם המיעוט ההלכתי הזה, יחד עם המפלגות הערביות, רשאים לקבוע קביעה מכרעת ומהותית כמו מיהו יהודי? האם לממשלה הנשענת על ערבים יש לגיטימציה לקבוע בסוגיה הזאת? נראה לנו שהתשובה ברורה.
היום, יותר מתמיד, עלינו לחזק את כוחה את הרבנות הראשית ולקבע את סמכותה הבלעדית בתחום הגיור.
שעריה של מדינת ישראל מאפשרים כניסה מתמשכת של גויים, המתערים באוכלוסייה היהודית. השער המרכזי הוא חוק השבות, שנועד לאפשר עלייה של כל יהודי לביתו – מדינת ישראל.
בשנות השבעים נוסף לחוק השבות 'סעיף הנכד', הקובע כי נכדו של יהודי זכאי לעלות ארצה, גם אם סבו לא עלה לארץ או אינו בחיים, וגם אם שני הוריו אינם יהודים. עם התעצמותה של מדינת ישראל ונפילת מסך הברזל, גדל זרם העולים שאינם יהודים וששני הוריהם אינם יהודים, מכוח סעיף הנכד. כיום, מרבית מהעולים ממדינות ברית המועצות לשעבר אינם יהודים על פי ההלכה. ברחבי העולם חיים מיליונים רבים נוספים היכולים לממש את זכותם, להגר ולהתאזרח במדינת ישראל אם ירצו בכך, מכוח אותו סעיף.
אם באמת רוצים לטפל בבעיית ההתבוללות, מן הראוי היה לסתום לאלתר את פרצת 'סעיף הנכד' כדי לשמור על שלמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.